Romlottak cége Google hirdetéseinek eredményei és nőtt a crawler botok forgalma? Mi az összefüggés?
Ön is hatalmas emelkedést észlelt a botok forgalmában weboldalán?
Ha az utóbbi időben mélyebbre ásott weboldala analitikájában, valószínűleg egy megdöbbentő trenddel szembesült: a webhelyét látogató botok, vagyis az automatizált szoftverek forgalma drámaian megnőtt. Egyenesen arányosan romolhattak a Google hirdetések eredményei és költséghatékonyságuk is? Nem egyedi esetről van szó nézzük meg mi lehet az összefüggés a két jelenség között.
Tartalomjegyzék
Adatforrás
A Cloudflare, a világ egyik vezető internetbiztonsági és -infrastruktúra szolgáltatója egy nemrégiben publikált, átfogó elemzésben mutatta be a jelenség hátterét. A számok önmagukért beszélnek, és egyúttal egy kulcsfontosságú kérdést is felvetnek a digitális marketing világában: vajon a Google, a keresőóriás, valóban háttérbe szorítja a hirdetési üzletágát, hogy minden erejével a Gemini nevű mesterséges intelligencia modelljének fejlesztésére koncentráljon? A válasz sokkal árnyaltabb és stratégiaibb, mint elsőre gondolnánk.
A számok tükrében: A webet elárasztó adatéhes botok
A Cloudflare riportja szerint a kereső- és AI-botok által generált forgalom egyetlen év alatt (2024 májusától 2025 májusáig) globálisan 18%-kal nőtt. Ez a növekedés azonban nem oszlik el egyenletesen a különböző szereplők között. A piac drámai átalakuláson megy keresztül, amelyet két fő erő hajt:
A mesterséges intelligencia robbanásszerű térnyerése: Egy teljesen új kategóriájú bot jelent meg a weben, amelynek egyetlen célja a hatalmas mennyiségű adat begyűjtése a nagy nyelvi modellek (LLM-ek) tanításához. Az OpenAI GPTBot-ja, amely a ChatGPT-t is működteti, 305%-os növekedést produkált a lekérdezések számában. Az olyan, felhasználói interakciókat tükröző botok, mint a ChatGPT-User, pedig elképesztő, 2,825%-os növekedést mutattak. Eközben az olyan, korábban meghatározó szereplők, mint a ByteDance Bytespider-je, 85%-os zuhanást szenvedtek el. Ez a trend egyértelműen jelzi, hogy a webet ma már az AI-modellek tanításához szükséges, szinte csillapíthatatlan adatéhség is formálja.
A Google soha nem látott aktivitása: A legmeglepőbb adat azonban a Google-höz kötődik. Miközben a közbeszédben egyre többször merül fel, hogy a cég a Geminire fókuszál, a Googlebot – a Google keresőjének elsődleges indexelő robotja – forgalma 96%-kal, azaz közel a duplájára nőtt egyetlen év alatt. A Google részesedése a teljes botforgalomból 30%-ról 50%-ra ugrott. Ez a számadat önmagában cáfolja azt a feltételezést, hogy a Google elhanyagolná az alaptevékenységét.
Evolúció, nem pedig forradalom: A Google kettős stratégiája
A fenti adatok fényében a kérdés már nem az, hogy a Google a hirdetések helyett választja-e a Geminit, hanem az, hogyan használja a Geminit a hirdetési birodalmának megerősítésére. A Google stratégiája nem a váltásról, hanem a szimbiózisról szól. A Googlebot felfokozott aktivitása egy kettős célt szolgál, amely a vállalat jövőjét alapozza meg:
A keresési dominancia fenntartása: A Google hirdetési üzletága (Google Ads) a keresőmotorjának dominanciájára épül. Minél jobb és relevánsabb a kereső, annál több felhasználó marad a platformon, ahol a hirdetések megjelennek. A fokozott web-pásztázás biztosítja, hogy a Google indexe a legfrissebb és legátfogóbb maradjon, ami elengedhetetlen a felhasználói élmény szempontjából, különösen az olyan új, AI-alapú versenytársak korában, mint a Perplexity.
A mesterséges intelligencia táplálása: A Gemini és a Google keresőbe integrált "AI Overviews" funkció működéséhez elképesztő mennyiségű, naprakész adatra van szükség. A Googlebot által begyűjtött adatok nem csupán a hagyományos keresési találatokat frissítik, hanem közvetlenül táplálják a Google nyelvi modelljeit is. Ez a folyamatos adatfolyam teszi lehetővé, hogy a Gemini releváns, aktuális és kontextusban gazdag válaszokat generáljon.
A Google tehát nem elengedi a hirdetési üzletágát; éppen ellenkezőleg, a mesterséges intelligencia fejlesztésébe fektetett hatalmas erőforrásokkal teszi azt jövőbiztossá.
A Gemini nem a Google Ads ellenfele, hanem a következő generációs motorja, amely a teljes ökoszisztémát, beleértve a hirdetéseket is, egy magasabb szintre emeli, viszont a fejlesztések alatt sok olyan háttérben felmerülő probléma lehet amely rontja hirdetéseinek teljesítményét és növeli a költségeket.
Mit jelent ez a weboldal-tulajdonosok és a hirdetők számára?
Ez a megváltozott digitális tájkép új kihívásokat és lehetőségeket is teremt. A megnövekedett botforgalom nagyobb terhelést ró a szerverekre, és a robots.txt fájl megfelelő konfigurálása fontosabbá vált, mint valaha. Ugyanakkor a tartalomkészítés stratégiáját is újra kell gondolni: a tartalmaknak ma már nemcsak az emberi olvasók, hanem az azokat feldolgozó AI-modellek számára is értékesnek és jól strukturáltnak kell lenniük.
Az Adsrock Kft. ügyfelei számára a legfontosabb üzenet az, hogy a Google Ads platform nemhogy gyengülne, hanem egy technológiai evolúció kellős közepén van. A Gemini által vezérelt fejlesztések a jövőben még pontosabb célzást, hatékonyabb kampánykezelést és mélyebb analitikai betekintést ígérnek. A Google befektetése az AI-ba valójában befektetés a hirdetési platform jövőbeli hatékonyságába.
Szakmai véleményünk szerint a Gemini a következőképpen fogja forradalmasítani a Google Ads és AdSense platformokat:
A Google Ads, mint párbeszédpartner: A jövőben a kampánymenedzsment egyre inkább egy szakértői párbeszédhez fog hasonlítani. El tudjuk képzelni, hogy a hirdetők természetes nyelven, komplex utasításokat adnak a rendszernek, például: "Hozz létre egy kampányt az új, fenntartható futócipőnkre, amely a 25-40 év közötti, maratonra készülő budapesti futókat célozza. A költségkeretet a városi maraton előtti két hétre koncentráld, és készíts három vizuálisan eltérő hirdetésváltozatot, amely a cipő kényelmét, tartósságát és környezetbarát jellegét hangsúlyozza." A Gemini ezt az utasítást értelmezve képes lesz önállóan létrehozni a teljes kampánystruktúrát, kulcsszavakat javasolni, sőt, a feltöltött termékképekből és leírásokból hirdetési kreatívokat generálni.
Hiper-kontextuális célzás és licitálás: A jelenlegi "Smart Bidding" a múlt adatai alapján optimalizál. A Gemini által vezérelt licitstratégiák ennél tovább mennek majd. Képesek lesznek valós időben elemezni a piaci trendeket, híreseményeket, a felhasználói hangulatot és a web szemantikus kontextusát. Ez azt jelenti, hogy a rendszer nem csak azt fogja tudni, hogy a felhasználó mit keres, hanem azt is, hogy miért és milyen érzelmi-logikai kontextusban. Egy hirtelen jött kánikula esetén például a légkondicionáló hirdetések licitjeit automatikusan és azonnal a legmagasabb szintre emelheti, még mielőtt a keresési volumen ezt egyértelműen indokolná.
Az AdSense, mint intelligens tartalomértelmező: A kiadók számára a Gemini integrációja azt jelenti, hogy az AdSense sokkal mélyebben fogja érteni a weboldaluk tartalmát. Nem csupán kulcsszavakat fog azonosítani, hanem képes lesz felismerni a cikkek árnyalt jelentését, hangvételét és a bennük rejlő komplex témákat. Egy gasztroblogon például meg fogja különböztetni a gyors, hétköznapi recepteket a luxus, hétvégi menüajánlatoktól, és ennek megfelelően fog sokkal relevánsabb, a kontextusba jobban illeszkedő hirdetéseket elhelyezni. Ez drámaian növelheti az átkattintási arányt és a kiadói bevételeket.
Konklúzió: A jövő már elkezdődött
A weboldalán tapasztalt megnövekedett botforgalom tehát nem anomália, hanem egy új korszak előszele. A Google nem elhagyja aranytojást tojó tyúkját, hanem egy mesterséges intelligenciával hajtott, erősebb ketrecet épít köré. A Gemini fejlesztése és a Google Ads jövője elválaszthatatlanul összefonódik.
Azok a vállalkozások, amelyek megértik ezt a szimbiotikus kapcsolatot és képesek alkalmazkodni a változó SEO és tartalommarketing szabályaihoz, megerősödve kerülhetnek ki ebből az átalakulásból.
Ezt látva, az Adsrock Kft. álláspontja szerint a Google a Geminivel nem egy terméket, hanem egy alapvető intelligencia réteget épít, amely az egész hirdetési ökoszisztéma működését új alapokra helyezi. A manuális, időigényes feladatok háttérbe szorulnak, és a stratégiai gondolkodás, a kreatív inputok minősége, valamint a tiszta, jól strukturált adatok biztosítása kerül előtérbe.
Felkészültünk erre a változásra, és készen állunk arra, hogy ügyfeleinkkel közösen aknázzuk ki azokat a páratlan lehetőségeket, amelyeket a mesterséges intelligencia által vezérelt hirdetési korszak kínál. Amennyiben Önnek erre van szüksége, kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot itt.
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.